به بهانه ی سالگرد آغاز #جنگ #عراق با #ایران(همراه با مجموعه ای از #عکس)
من خودم بعدازانقلاب تقریبایک سال در #آبادان بودم وازاوائل سال ۱۳۵۹ برای فعالیت کاری به تهران رفتم.
وقتی در #۳۱شهریور۱۳۵۹ رسما جنگ عراق با ایران آغاز شددرتهران بودم وخانواده ام (پدر،مادر،خواهران وبرادران)همگی درآبادان سکونت داشتند.
فعالیت کاری من در«ستادمرکزی سپاه پاسداران»درتهران فقط درحوزه ی جنگ بودوهیچ ارتباطی بامسائل داخلی نداشتم.البته تاآخرسال۱۳۶۱که ازسپاه استعفاء دادم.
باشروع جنگ درهمان مهرماه 1359برای تهیه ی یک گزارش جنگی باهمراهی برخی از دوستان آبادانی والبته همکار،راهی منطقه ی جنگی شدیم.آن حکم ماموریت(پیوست) برای اجازه حضوردراین مناطق توسط #شهید #اسماعیل #دقایقی نوشته شد.
#کتاب«نامه جنگ»که درسال۱۳۸۶ به #اداره ی کتاب #ارشاداسلامی! دادم (والبته مجوزچاپ نگرفت)حاوی نامه های #شهید«#احمدرضا زمانی»(ازهمان همکاران)به اینجانب دردوران حضورش درجبهه های جنگ است. به اضافه ی خاطرات من بااین شهید؛وهمینطور تحلیل وخاطرات خودم ازجنگ همراه با همان گزارشی که در ابتدای جنگ نوشتم وبه فرماندهی دادم.و #عکس هایی که بااین دروبین های فوری که همان لحظه درمی آمد!(پولاروید)وعکس هایی از«شهیداحمدرضازمانی»همراه بادیگر دست نوشته هایش که ازخانواده اش گرفتم می باشد.
کتابی که بدلیل درخواست سانسورهای زیاد وازجمله حذف عکس مرحوم #آیت الله #منتظری ازاعلامیه ی ترحیم،کتاب راازاصل می انداخت وچون مورد قبول اینجانب قرارنگرفت وتمکین نشد،لذاالان دربایگانی ارشاداسلامی!خاک می خورد.
گفتنی است آن دوره،یعنی دوره شاه،عراق وایران تامرزجنگ پیش رفتندومادردوره ی نوجوانی خودشب های بسیاری شاهدآژیرقرمز وحضورتانک های چیفتن درخیابان های شهربودیم وبعدازانقلاب هم چندماه قبل ازآغازرسمی جنگ شب های بسیاری آژیرخطرزده می شد و اعلان اضطراری می کردند…
علی ای حال اینکه من هیچوقت رزمنده نبودم …
ولی به روح رزمندگان وطن که درحفظ خاک ایران،جان خودراازدست دادند درود می فرستم وبرای شان آمرزش می طلبم وبرای کسانی که (نه همه ی ِآنها)بدلیل فقط چندماه حضوردرجبهه جنگ فکرمی کنند«ملکت همش واس ایناس»وهمه جارا قبضه وقدرت رادودستی چسبیده وآنراول نمی کنند وخود وکشور رابه فسادوتباهی کشانده اند،آرزوی بازگشت وانابه وتوبه نصوح وایفای حقوق حق الناس که آورده اند: الملک یبقی مع الکفرولایبقی مع الظلم.
والسلام
#محمد #شوری #نویسنده و #روزنامه نگار
31شهریور1395
برای دیدن عکس ها: