واقعیت موجود با اسلام فاصله دارد،ما نمی توانیم جهانی بیاندیشیم،یا جهانی عمل کنیم!

#ولی_فقیه_سوم؛خطری که درکمین است! شماره (63)[ #حکایت_حکومت_ولایت_فقیه در سرزمین #ایرانفصل دوم (20)تصویب #اصل_ولایت_فقیه در #مجلس_خبرگان_قانون_اساسی(اول) تا دوره ی «مطلقه»]

تدوین و تحقیق از: #محمد_شوری (نویسنده و روزنامه نگار) @shourimohammad

سوال:ممکن است بطور اجمال نظرخودتان را درباره #ولایت_فقیه و مفهوم و نتایج حاصله از آن در امر حکومت برای خوانندگان تشریح بفرمائید؟سوال:اصولا به نظر شما #فقیه در شرایط و اوضاع و احوال کنونی به چه کسی اطلاق می شود و برای فقیه چه شرایطی از حیث احاطه به امور و حوادث واقعه وجود دارد؟سوال: باتوجه به اینکه اسلام مرز نمی شناسد و #مرز_اسلام عقیده است و ولایت فقیه نیز منوط به تابعیت او نیست، چرا از مجتهدین و فقهای سایر بلاد اسلامی و خصوصا شیعه برای تدوین #قانون_اساسی دعوت نشده است؟#عزت_الله_سحابی:«نظرم راجع به ولایت فقیه در سوال قبلی گفتم. آن قدرت و اختیاری که برای فقیه در مفهوم ولایت فقیه قائل هستند در صورتی جائز و بی خطر است که فقیه از مقام عصمت برخوردار باشد و ما چون چنین فقیهی نداریم و خود فقها همه به این امر اعتقادا و ایمانا معترف هستند لذااختیاراتی که به معصوم می توانیم بدهیم یا خداوند اعطا کرده، اگر به یک فرد غیر معصوم یا هیاتی از فقهای غیر معصوم واگذارگردد، موجب انحراف ازاصل توحید و اسلام خواهد شد. در چنین شرایطی اختیارات #معصوم تفکیک می شود به قوا و مراجع مختلفی در جامعه که مشخصا امروه سه قوه یا سه مرجع درنظر گرفته می شود.و بعد این سه قوه که در واقع سه قوه حکومتی هستند زیر نظارت و مراقبت آن مقامی که صاحب حق در جامعه است یعنی مجموعه حکومت شوندگان یا مجموعه ملت، آن سه قوه به عنوان وکیل ملت، زیرمراقبت و نظارت خود ملت به عنوان موکل اصلی قرار می گیرند. فقهاومراجع به عنوان نمایندگان و پاسداران مکتب اسلام و #شیعه حق نطارت و مراقبت را در قوانین پیدا می کنند. این مجموعه و این مکانیسمی که درتقسیم و توریع قدرت، قدرت سیاسی در جامعه بوجود می آید، یک سیستمی است که از دیدگاه من منطبق است بر ولایت فقیه.فقیه اصطلاحاعالم به اصول واحکام اسلامی و دارای قدرت استنباط و استخراج احکام جزئی از اصول کلی شرع اسلام. فقیه در این معنای اصطلاحی قدرت استخراج حکم را از اصول اسلامی دارد.ولی این قدرت به معنای قدرت تطبیق برموضوعات و قدرت اجرای احکام نیست. تطبیق بر موضوعات، تطبیق حکم بر موضوعات و اجرای حکم در موضوعات خاص نیازمند به صفات و سجایا، تبحرها و اطلاعات دیگریست که در فقیه به معنای اصطلاحی، لروما جمع نیست. حال ممکن است یک فقیهی پیدا بشود که دارای آن صفات و خصوصیات باشد و لیکن مجرا و کانالی را که فقیه به معنای اصطلاحی تربیت می شود و رشد می کند مجرایی نیست که آنگونه اطلاعات و سجایا را رشد بدهد. فقیه به معنای وسیع و کامل آن که بتواند متصدی امر حکومت و ولایت شود باید بر دانش اداره اجتماع امروزی، اجتماع مدرن و پیچیده امروزی و مسائل گوناگون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی و تربیتی که امروزه در پیش پای حکومت ها قرار دارد، احاطه و تسلط داشته باشد. و علاوه برآن از قدرت اراده وسجایای اخلاقی خاص برخوردار باشد.که اولا بتواند برموانع و مشکلات اجرایی و اداری فائق شود و ثانیابا قبضه شدن قدرت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی درنزد خود، از جاده راست منحرف نشود. این خصوصیاتی است که به نظر من برفقیه بایستی اطلاق بکنیم تااینکه آن فقیه صلاحیت ولایت عامه برجامعه را پیدا بکند.بالاترین و صالح ترین فقهای شیعه یا در ایران هستندیادرخارج، از ایرانی ها هستند. یعنی درخارج هم اگرشیعه باشدازایرانیها است.نیازی نبود که فقیه شیعه غیر ایرانی که در سطح فقهای ایرانی کنونی باشد، دعوت کنیم.ثانیااینکه درست است که اسلام مرزنمی شناسد و لیکن شرایط واقعی و سیاسی امروز در رابطه با جدایی ذولت ها و ملتها و منابع خاص، منافع و برنامه های خاصی که هر ملت برای خود دارد، این واقعیت یا عنییت موجود جهان امروز، این مرز را می شناسد. اسلام مرزنمی شناشد، ولی واقعیت موجود مرزدارد. اسلام بتدریج آن بین الملل اسلامی را یا آن وحدت امت اسلامی را در طول زمان بتدریج که عراقی یا ترک یا افغان یا مصری آن تعصبات خاص ملی یا منافع و مصالح قومی و منطقه ای خودشان را دربراتر ایدئولوژی واسلام تحت الشاع قراربدهند ما این واقعیت را به طرف آرمان اسلامی باید سوق بدهیم. درنتیجه تا زمانی که این واقعیت هنوز اسلامی نشده، واقعیت موجود هنوزبا اسلام فاصله دارد.ما خیلی نمی توانیم هانی بیاندیشیم.یا جهانی عمل کنیم».[ #روزنامه_انقلاب_اسلامی 10 شهریور 1358. ولایت فقیه و نتایج آن در امر حکومت]ادامه دارد…6 شهریور 1400#نه_به_ولی_فقیه_سوم!پیشگیری بهترین درمان. علاج واقعه قبل از وقوع.t.me/shourimohammad